Monday, August 31, 2009

Merdeka! Merdeka!

Merdeka ! Merdeka !
Sering dilaungkan ucapan keramat ini tatkala tibanya 31ogos saban tahun. Tetapi sebenarnya kita sedar mahupun tidak erti kemerdekaan yang sebenarnya?
Mengikut kamus dewan merdeka itu beerti bebas (daripada penjajahan, kurungan, naungan dan lain-lain). Bebas dalam konteks kita rakyat MAlaysia bukan sahaja beerti bebas dari naungan penjajah iaitu dari segi fizikalnya. Kita perlu sedar, bebas yang sering kita terlepas pandang atau mungkin tidak sedar adalah merdeka dari segi pemikiran dan juga budaya.
Jika anak muda sekarang ini hanya tahu mengibarkan jakur gemilang pada kenderaan atau rumah mereka, itu belum bermakna mereka sudah merdeka. Selagi mereka tidak memahami bebas yang sebenar selagi itulah mereka belum merdeka. Apa gunanya rakyat Malaysia hanya merdeka dari segi fizikal tetapi batinnya masih dijajah oleh budaya serta pemikiran penjajah.
Sebagai contoh, saya selalu terbaca dalam media massa banyak gelaja sosial berlaku dengan berleluasa sewaktu menyambut hari-hari perayaan di Malaysia. Masalah yang timbul kebanyakkannya menyambut Tahun Baru dan juga Merdeka bersama pasangan kekasih dengan menjual maruah mereka pasa malam tersebut. Ini juga sama seperti apa yang Barat lakukan. Tiada jati ketimuran dan keislaman dalam diri.
Oleh kerana itu, banyak juga anak-anak yang tidak sah taraf lahir ke dunia. Ada yang digugurkan, dibuang dan lebih memilukan ada yang dibunuh hidup-hidup. Saban tahun kes ini dilaporkan semakin meningkat. Adakah ini beerti kemerdekaan yang sebenarnya?

2 comments: